צו הגנה – מתי ומדוע אפשר לקבל אותו

לצערנו הרב, לא פעם אנחנו פוגשים במקרים של אלימות במשפחה. מקרים אלו מוכרים לנו לרוב מהתקשורת, אך עבור לא מעט אנשים מדובר במקרים מוחשיים, יומיומיים. בין אם מדובר בבן זוג מכה או בהורה מכה (אלה המקרים השכיחים כמובן).

מדינת ישראל מנסה לפעול בדרכים שונות כנגד אלימות במשפחה, בין אם זה דרך חינוך, דרך ענישה, דרך מרכזי שיקום וטיפול ועוד. אחד הכלים שהיא מעמידה לרשות אנשים שנאלצים להתמודד עם אלימות שכזו זה צו הגנה, כולל כזה שניתן במעמד צד אחד.

המשמעות של צו הגנה הוא שבית המשפט או בית דין דתי, יכול על פי החוק למניעת אלימות במשפחה, להעניק צו הגנה לאנשים שעוברים אלימות או קיים חשש שיפעלו נגדם באלימות מצד גורמים משפחתיים שונים. מדובר על צו שאמור למנוע מהגורם האלים לבצע פעולות שונות אשר עלולות לסכן את הצד השני. כאמור, הצו הזה יכול להינתן בפניו, אך הוא גם יכול להינתן במעמד צד אחד, אם נניח הוא לא הגיע לדיון או בכלל לא הוזמן אליו.

יש חשיבות שהצו יכול להינתן גם במעמד צד אחד, שכן לא פעם אנשים (במיוחד נשים), חוששים להתלונן כלפי הגורם האלים, מחשש שזה יתנקם בהם, ולא פעם גם אחרי שהם מתלוננים, אם הם צריכים לעמוד בפניהם בדיון, אז הם מעדיפים לבטל את התלונה או לשנות אותה, בגלל שהם מפחדים מהתגובה כלפיהם. לכן המדינה מאפשרת לספק צו כזה גם במעמד צד כזה.

כיצד מגישים בקשה לצו כזה ומה בדיוק הוא עושה

ניתן להגיש בקשה לצו הגנה באמצעות עורך דין לענייני משפחה, הוא יכול לפנות בשם הלקוח שלו למשטרה ולבית המשפט או לבית דין דתי ולבקש לקבל אותו. במידה ואכן הוא מצליח להוכיח שמדובר על מקרים של אלימות או חשש לאלימות, הרי שהוא יקבל את הצו וזה ימנע מן הגורם האלים לבצע את הפעולות הבאות:

להיכנס לדירה בה מתגורר אותו בן משפחה (גם אם הוא בעל הדירה או מחזיק בחלק ממנה), לפנות ולהטריד אותו בכל דרך אפשרית, למנוע ממנו לעשות דברים כולל שימוש בנכס, וכן ניתן להחרים ממנו כלי נשק.