מזונות אישה – מה זה וכיצד הוא נקבע

אחד הנושאים הכי בולטים והכי רגישים בתהליכי גירושין הוא מה שנקרא מזונות אישה. חלק לא קטן מתהליך גירושין בין בני זוג נסוב סביב שאלה זו, למרות צריך לומר, שהרבה פעמים קיימת הסכמה על כך, בעוד שעל נושאים אחרים, למשל, משמורת ילדים מתקיים ויכוח הרבה יותר חריף.

הרעיון של מזונות אישה הוא מאוד פשוט, על פי החוק כל אישה זכאית לקבל מבעלה מזונות כל עוד הנישואים תקפים. אלה אמורים להיות משולמים לה עד למועד הגירושין או עד מתן פסק דין בנושא. צריך לומר, שמזונות אישה לא קשורים למזונות ילדים שעל הגבר לשלם באופן נפרד ועל פי הגדרות אחרות לגמרי.

מזונות אישה נקבעים על פי הטענה, שבמקרה והזוג היה ממשיך לחיות ביחד, הרי שהגבר היה מפרנס את האישה. ולכן צריך להסכים לכך שהגבר יישא בעוול וישלם לאישה מזונות עד אשר יגיעו להסדר לגבי הגירושים. כאן חשוב להדגיש, שאי אפשר לתבוע רטרואקטיבית מזונות, ואי אפשר לפתוח בהליכים להוצאה לפועל כנגד הגבר במידה ומתקיים תהליך שיפוטי אחר בנושא. מה שכן, אפשר לבקש פתיחה של תיק הוצאה לפועל אם הוא לא עומד בתשלומים כנדרש.

כיצד נקבעים המזונות

על פניו, אלה אמורים להיקבע על פי הכתובה. לפי היהדות, כל גבר אמור לקבוע בכתובה כמה כסף הוא ישלם מזונות לאישה במידה והם יחליטו להתגרש. העניין הוא, שהסכום שנכתב בכתובה לא תמיד תואם את המצב הכלכלי של הגבר וגם לא תמיד תואם את המציאות הכלכלית בכלל.

לכן, יש הגדרות ברורות כמה הגבר אמור לשלם, על פי תנאי ההשתכרות שלו, על פי מצבו הכלכלי, תנאי העבודה, וכן על פי מצבה הכלכלי של האישה ועל פי איכות חייה.

לפני סיום חשוב להדגיש כאן, שקיים ויכוח ארוך שנים לגבי השאלה האם באמת הגבר אמור לשלם מזונות לאישה ובאיזו מידה עליו לעשות זאת. אחת הטענות הרווחות היא, שהתנאים השתנו וכיום לא מעט נשים מרוויחות יותר מגברים, על כן אין סיבה שהגבר ימשיך לשלם מזונות לאישה, במיוחד שזה מוביל לנזק כלכלי עצום עבורו.