חישוב מזונות - איך זה תבצע בפועל

אחד התחומים הכי רגישים והכי בעייתיים בכל מה שקשור להליכי גירושים בין בני זוג, זה כל הנושא של חישוב מזונות לילדים.
מדובר על נושא רגיש, שכן הוא מעורר הרבה פעמים ויכוח משפטי, כלכלי, חברתי, בין אלה הסבורים שאין סיבה והיגיון שהגבר יצטרך לשאת במזונות כפי שהם קבועים היום, שכן זה פוגע בו מבחינה כלכלית וזה לא שוויוני, לבין אלה הסבורים שאנחנו עדיין נמצאים במצב בו הגבר צריך לשאת בעוול הכלכלי באופן משמעותי יותר לעומת האישה ועל כן המצב צריך להישאר כמו שהוא.

הרעיון שעומד מאחורי מזונות ילדים הוא מאוד פשוט. ההנחה הפשוטה היא, שאילו בני הזוג לא היו מתגרשים הרי שהגבר היה ממשיך לפרנס את ילדיו, בין אם האישה היתה עובדת ובין אם לאו. מאחר והם החליטו להתגרש, אין סיבה שהגבר לא ימשיך לפרנס את ילדיו, אחרי הכל גם הוא צריך לשאת באחריות לגידולם ולפרנסתם. לכן הוא צריך לשלם עבור מגורים, מזון, חינוך, לבוש וכל דבר אחר.

העניין הוא, שהרבה פעמים הטענה אומרת שהיום אנחנו חיים בעידן בו נשים רבות מרוויחות יותר מגברים והחוק לא בהכרח מתחשב בכך, וכמו כן, ברגע שהגבר צריך לשלם, למשל, עבור שכר דירה לאישה ולילדים, אז למעשה הוא מקיים שני משקי בית, דבר כמובן שגורם להוצאה כלכלית עצומה עבורה.

כיצד מחשבים מזונות

להבדיל מהנושא של מזונות אישה, הרי שמזונות ילדים מחושב בצורה הרבה יותר מדעית, במובנים רבים. עד גיל שש, על האב לשלם כל מה שנדרש עבור הילד, מגיל שש עד גיל חמש עשרה החלוקה תהיה שווה, על סמך היכולות הכלכליות שלהם מכלל המקורות שעומדים לרשותם. מגיל חמש עשרה והלאה, זה משתנה בהתאם לצרכים ולמצב הכלכלי, מתוך הנחה שהילד גם יכול לעבוד.

צריך לציין בהקשר זה, שהחישוב מתייחס הן לצרכים של הילדים אך גם לכך שאיכות חייו לא אמורה להיפגע בגלל הגירושים. עם זאת יש התחשבות בהכנסות של ההורים וביכולות הכלכליות שלהם, וכן אנחנו רואים שינוי כך שהיום מתייחסים גם לנושא של הסדרי משמורת בין ההורים.