אפוטרופסות על הורה - איך ממנים אפוטרופסות על ההורים

כשמדברים על המונח אפוטרופסות, בדרך כלל הכוונה לאפוטרופסות על ילדים. כזו שיש להורים מעצם העובדה שהם הולידו את הילד ונחשבים למי שיש להם חזקה עליו עד שהוא מגיע לגיל 18, על פי חוק, או כזו שאפשר לבקש על ילד על מנת לאמץ אותו, במידה ואין לו הורים או שהם לא נמצאים במצב שמאפשר להם לגדל ולטפל בו.

אך ישנה אופציה אחרת, הפוכה. מצב בו אנחנו מבקשים אפוטרופסות על ההורים שלנו. זה מצב שהוא לא טבעי, צריך לומר שהוא גם לא שכיח בהכרח, מה עוד שהוא נחשב יחסית למצב חדש, ומיד נסביר מדוע. חשוב לומר, זאת לא האופציה הראשונה, בדרך כלל מגיעים אליה מחוסר ברירה בגלל מצבם של ההורים בסיטואציות מסוימות.

מצב של אפוטרופסות להורים נובע מכך שהם אינם יכולים לתפקד, אינם יכולים לטפל בעצמם ואינם מסוגלים להגיע להחלטות תוך שיקול דעת צלול. במצב כזה, יהיה מי שיצטרך לקבל החלטות עבורם, כולל החלטות פיננסיות, ועל מנת שהוא יוכל לעשות זאת על פי חוק בצורה מסודרת, אזי שעליו לבקש שבית המשפט ימנה אותו כאפוטרופוס. בעיקרון בן משפחה קרוב יכול להגיש את הבקשה בעזרת מגשר או עורך דין לענייני משפחה והיא נבחנת בהתאם למצבם של ההורים ובהתאם למצבם של מגישי הבקשה.

מדוע זה נחשב למצב חדש יחסית? ובכן, עד לפני שנים לא רבות, תוחלת החיים לא היתה גבוהה כמו היום ולכן לא היה צורך במצב שכזה. ככל שתוחלת החיים עולה, נוצר מצב בו הורים מבוגרים מגיעים למצב פיזי, נפשי, בריאותי, שהם אינם יכולים לתפקד ואינם יכולים לטפל בעצמם ועל כן זה הכרחי, שיהיה להם אפוטרופוס שיטפל בהם.

אילו סוגי אפוטורופס קיימים וכיצד אפשר להתמנות

אנחנו יכולים למצוא סוגים שונים של אפוטרופסות על הורה. ישנה אפוטרופסות שמתייחסת לגוף, כלומר, אם חס וחלילה יש צורך להגיע לחלטה רפואית אז הילד, בתור אפוטרופוס, מקבל אותה. זה יכול להיות עניין זמני, בעקבות פרוצדורה שההורה עובר וזה יכול להיות עניין קבוע בגלל מצב מתמשך. בשני המקרים אגב, יש דרישה להסכם עם עורכי דין לענייני משפחה על מנת שבית המשפט יוכל לקבל זאת, אם חס וחלילה תוגש תביעה או כל דבר אחר בנושא.

בהקשר זה צריך להדגיש, אפוטרופסות גוף מתייחסת גם למתן תרופות, אשפוזים, קורת גג ועוד.

אפוטרופסות אחרת, היא כזו שמתייחסת לרכוש, וכאן הכוונה לכל מה שקשור לקבלת החלטות כלכליות, ולהתנהלות מול בית משפט בכל היבט כלכלי, לגבי רכוש, כסף ונכסים.

בשביל להתמנות לאפוטרופוס, יש להגיש בקשה דרך עורכי דין לבית המשפט, יש להציג מסמכים שמוכיחים קשר משפחתי, יש להציג אישורים מטעם ההורה (במידה וזה אפשרי), במידה ויש מתנגדים עליהם להציג את ההתנגדויות שלהם, וכן יש להציג תצהיר רפואי על מצבו של המבוגר שמחייב אפוטרופוס. לאחר מכן, השופט יקבל החלטה בעניין.